serwis klimatyzacji

 

Klimatyzacja samochodowa powinna być systematycznie poddawana okresowej obsłudze eksploatacyjnej.

Serwis klimatyzacji powinien obejmować:

  • wymiany filtrów osuszaczy, dysz dławiących,
  • osuszania układów przez wytworzenie próżni,
  • uzupełniania czynnika chłodniczego i oleju sprężarkowego,
  • oceny prawidłowości działania zabezpieczeń oraz wentylatorów.

Parowniki i kanały nawiewne klimatyzacji samochodowej powinny być systematycznie dezynfekowane.

Należy również pamiętać o konieczności corocznej wymiany filtrów kabinowych.

  •  

     obsługa serwisowa klimatyzacji

     

    Czynnik chłodniczy z układów klimatyzacji samochodowej ulatnia się przez porowatą strukturę gumy, z której wykonane są węże, tą samą drogą czynnik, który jest silnie higroskopijny, chłonie wodę z otoczenia.
    Szacuje się, że nawet w przypadku samochodów nowych uchodzi do otoczenia do kilku procent czynnika chłodniczego rocznie.
    Z powyższych przyczyn obsługę serwisową szczelnej klimatyzacji powinno się wykonywać nie rzadziej niż co 2 lata.
    W trakcie obsługi wypompowujemy czynnik chłodniczy i część oleju z układu, wytwarzamy próżnię w układzie w celu usunięcia pozostałej w nim wody, wprowadzamy oczyszczony i uzupełniony czynnik wraz z olejem do układu.
    Mechanik wykonujący serwis klimatyzacji, na podstawie wartości ciśnień w obiegu może ocenić prawidłowość przemian termodynamicznych oraz skuteczność zabezpieczeń. 

  •  

    dezynfekcja ultradźwiękowo - parowa

     

    Odgrzybianie ultradźwiękowo-parowe klimatyzacji polega na wprowadzeniu do kanałów nawiewnych oparów specjalnego płynu dezynfekującego, powstałych w wyniku jego "rozbijania" ultradźwiękami.
    Jest to bardzo skuteczna metoda dezynfekcji klimatyzacji, ponieważ opary środka dezynfekującego charakteryzują się bardzo małymi cząsteczkami, dzięki czemu doskonale penetrują parownik i wszelkie zakamarki kanałów nawiewnych, osadzają się na nich i przez pewien czas pozostają nadal aktywne.
    Niestety, w skrajnych przypadkach zaniedbanych układów klimatyzacji, każda bezinwazyjna metoda ich dezynfekcji może okazać się nieskuteczna.
    W takim przypadku mechanik powinien wymontować parownik i dokładnie go oczyścić mechanicznie - a to jest naprawdę pracochłonna czynność. 

  •  

     ozonowanie klimatyzacji

     

    Klimatyzacja samochodowa jest idealnym miejscem dla rozwoju pleśni i grzybów, to właśnie one są przyczyną nieprzyjemnego zapachu, a przy tym są szkodliwe dla zdrowia.
    Ozonowanie klimatyzacji jest bezpiecznym i skutecznym sposobem na pozbycie się wszelkich bakterii, grzybów i nieprzyjemnych zapachów z klimatyzacji, pod warunkiem, że nie została ona wcześniej rażąco zaniedbana.
    Ozon, czyli trójatomowa cząsteczka tlenu, reagując z wodą (której najwięcej w układach klimatyzacji wykrapla się właśnie na elementach, na których szczególnie rozwijają się bakterie i grzyby) zamienia się w wodę utlenioną, która ma silne właściwości bakteriobójcze.
    Zaletą ozonu jest gazowy stan skupienia, dzięki czemu dociera on wszędzie.
    Wdychanie ozonu jest bardzo szkodliwe dla zdrowia, dlatego po zakończeniu ozonowania mechanik musi starannie wywietrzyć wnętrze pojazdu. 

Script logo   StudioStrona.pl